1. Flütün sürtünen yüzeylerinin çok az vazelinle yağlanması, parçaların rahat takılıp sökülmesini, hava sızdırmasının ve aşınmasının önlenmesini sağlayacaktır. Yağlama işleminin hangi sıklıkla yapılacağını kullanan kişinin belirlemelidir. Bu sürtünen yüzeyler, ağızlık bölümünün resmimde görünen gövde ile birleşen rengi koyu bölümü ile gövdenin kuyruğa birleştiği bölümüdür. Flüt sökülüp çantasına koyulurken, yağlanan eklemlerin etrafı kirletmemesi ve bir sonraki kullanımda tekrar iş görebilmesi için koruyucu bileziklerle muhafaza altına alındıktan sonra çantaya yerleştirilmelidir.
2. Delikleri örten kapakların (perdelerin) bağlı bulunduğu mekanizma, eksen milleriyle gövdeye monte edilmiştir. Bu miller üzerinde hareket eden her parça, en az yılda bir kez yağlanmalıdır. Ancak bu işlem yapılırken çok ince makine yağı kullanılmalıdır. İnce bir kürdan yardımıyla yapılabilecek bu işlem sırasında, yağın dışarılara bulaşmamasına dikkat edilmelidir. Aksi halde bu yağ bulaşığının üzerinde toplanan tozların temizliği zor olur ve de temizlik sırasında mekanizma zarar görebilir.
3. Hareketli olan mekanizmanın gövde üzerine temas eden ayaklarının ses çıkarmaması için altlarına mantardan yastıklar koyulmuştur. Bu yastıkların düşmesi halinde, bir şişe mantarı bulup uygun bir parça keserek düşen yastığın yerine yapıştırabilirsiniz.
4. Nadiren görülmekle beraber mekanizma üzerindeki çelik yayların kırıldığı durumlar mümkün olabilir. Yapacağınız tek işlem, uygun kalınlıkta bir dikiş iğnesini ısıtıp, bir miktar sertliğini giderdikten sonra uzunluğunu ayarlayarak kırılanın yerine takmaktır.
5. Kapakların altındaki güderi denilen üzeri ince zarla kaplanmış keçe yastıklar, takım halinde satılır. Yan flüt alırken yedek güderi takımı almanız gerekli değildir. Çünkü iyi korunan bir güderinin ömrü, bir insan ömründen uzundur.
6. Nefesli çalgıların hepsinde çalışma sonrası temizlik yapılması zorunludur. Üfleme sırasında nefesteki buharın soğuk yüzeyle temas etmesi sonucu oluşan su damlacıklarının kullanım sonrası kurulanarak giderilmesi gerekir. Bunun için silgi (temizleme) çubuğunun üzerindeki deliğe pamuklu ince bir tülbent parçası geçirilir. Birkaç kez çubuğun üzerine sarılır. Flütün içerisine rahatlıkla girip çıkabilecek kalınlığa getirildikten sonra her parçanın içi iyice kurulanır. Bu temizleme işlemi esnasında, bezin eklem yerlerindeki vazelinle yağlanmış iç ve dış yüzeylere değmemesi gerekir. Aksi halde yağ tabakası temizlendiğinden, her kullanımda eklem yerlerini yeniden yağlama gibi gereksiz bir işlemi yapmak durumunda kalırsınız. Çalışma sonrası temizlenmeyen flütlerin içindeki buhar kötü kokuya yol açar. Her şeyden önemlisi aracın kirlenmesi güderilerin ıslanarak bozulmasına, ses kalitesinin düşmesiyle birlikte de ömrünün kısalmasına yol açar. Flütün içinin temizliğinde sentetik kumaş kullanılmamalı, su emiciliği fazla olduğundan dolayı pamuklu kumaşlar tercih edilmelidir.
0 yorum:
Yorum Gönder